nazar için:

Felak Suresi Anlamı: ( Ey Muhammed ! ) De ki: Yaratıkların şerrinden, bastırdığı zaman karanlığın şerrinden, düğümlere nefes eden büyücülerin şerrinden, hased ettiği zaman hasedçinin şerrinden, tan yerini ağartan Rabbe sığınırım.

Nas Suresi Anlamı : ( Ey Muhammed ! ) De ki : Sığınırım ben insanların Rabbine, insanların Melikine (mutlak sahip ve hakimine ), insanların İlahına. O sinsi vesvesenin şerrinden, O ki insanların göğüslerine ( kötü düşünceler ) fısıldar. Gerek cinlerden gerek insanlardan ( olan ) bütün vesvesecilerin şerrinden Allah ‘ a sığınırım.

Peygamber Efendimiz iki kul euzüyü okuyup buyurdu ki; “bu iki sure ile belarlardan, nazardan korunun ! hiç kimse bu iki sure ile korunduğu gibi, başka şeyle korunamaz. “ ( Ebu Davud )

20 Mayıs 2014 Salı

Alabaş Salatası

     
                                 


                         Hayırlı günler olsun sevgili arkadaşlarım, hepimize…
    Günümüz aydın olsun, hayırla dolsun.  Rabbim hepimizi hayırlı insanlarla ve hayırlı işlerle karşılaştırsın. Amin.  Hayat devam ediyor klişesi ile devam ediyoruz, ediliyor. Herkes bir şekilde devam edecek tabi ki yaşadığı sürece, yaşamaya. Ancak ihmaller hiçbir zaman göz ardı edilmemeli, edilmiyor da zaten. Yüce Yaradanımıza  sığınarak teselli buluyoruz. Hiçbir yanlışın hesapsız kalmayacağına inanıyoruz.
   Şimdi yapmamız gereken böyle zor günlerde birlik olmak. Somalı kardeşlerimiz için de, Bosnalı kardeşlerimiz için de, her kimin ihtiyacı varsa onun için de, elle tutulur gözle görülür bir şey yapamıyorsak bile dua etmek. Hiç olmazsa dualarımızla yalnız bırakmamak ve unutmamak.





    Pazarda alışveriş yaparken bir hanım teyze alıyordu bu alabaşlardan. Alabaş diyorum ama adını o zaman bilmiyordum. Ne diye sorduğumda teyzem bana bir anlatmaya başladı ki google falan bakmaya gerek yok. Büyükler  1 lira, küçük boyları 50 kuruş. O da ben de küçük boylardan birer tane aldık. Beğenirsek, haftaya tekrar alırız diye de sözleştik, sanki tekrar karşılaşma ihtimalimiz varmış gibi.  Alabaş, hakkında bilgisi olmasına rağmen O’ da ilk defa alıyormuş.        Bayılıyorum alışverişlerde böyle ayak üstü sohbetlere ve çabucak tarif alıp vermelere. Pazar alışverişlerinin en keyifli yanı bu galiba benim için. Yoksa marketlerin; halk günlerinde; her şeyi seçmece alıp pazardan daha uygun fiyata ve tazeliğe getirmekte mümkün ama orada bu duygu yok. Her kes bir telaş, en güzelini alayım kargaşası. Günün öfkesi, yorgunluğu bırakılıyor sanki market reyonlarına. Hiçbir zaman pazarın sıcaklığı, paylaşımı, samimiyeti insanın yüzüne vurmuyor. Seviyorum rüzgarın esintisini, insanın sesini duya duya alıveriş yapmayı. Hele de o parça kumaşların, incik boncukların arasına dalmak varya nimet nimet. Bazen sırf bunun için pazara çıkıyorum.
   Neyse tarifime döneyim. Alabaşın tadını ben beyaz lahanaya benzettim. Lahana salatasını çok sevdiğimiz için onun gibi ; limon, yağ, tuz karışımı ile hazırladım. Güzel oldu ama ilk tadına bakmak için dilim olarak kesip, hiç bir şey katmadan sade olarak yediğimin tadı damağımda kaldı. Bundan sonra yine küçük boylarından alıp ( taze taze bir defada bitmesi için )dilim dilim sunmayı düşünüyorum. Tabi benim gibi tiroit hastası olanların haftada bir defadan fazla yememesi gerekiyormuş ! 
                                            
                                                        Sevgiyle kalın...













                                                        Bereketi Bol Olsun...

                              Alabaş hakkında bir çok bilgi var. 
Ülkemizde henüz yeteri kadar bilinmeyen alabaş, içerdiği vitamin ve minerallerle; astım, kanser, katarakt, yüksek tansiyon, böbrek taşı, sinir sistemi hastalıkları ve felce iyi geliyor.
Bol lifli bir yapıya sahip olan alabaş; A, B1, B2, B3, B6 ve C vitaminleri yönünden oldukça zengindir. Ayrıca bol miktarda selenyum, demir, fosfor, kalsiyum, sodyum ve potasyum içermektedir. 
Faydaları 
İnsan sağlığı açısından çok önemli etkilere sahip olan alabaşın faydalarını sayacak olursak özetle şunları söyleyebiliriz: 
* Aynı familyadaki diğer sebzeler gibi, bedenin bazı kanser hastalıklarına yakalanma riskini en aza indirir: Bu kanser türleri arasında akciğer ve kalınbağırsak kanserleri sayılabilir. 
* İçeriğindeki antioksidan maddelerle kalp hastalığına yakalanma, felç geçirme ve katarakt illetine tutulma risklerini de önemli ölçülerde azaltır. 
* İçerdiği yüksek oranda demir ve folik asidiyle, kansızlığı ve ayrıca hamile kadınların spina bifida (omurganın bir yanının açık olması) hastalığı taşıyan çocuk doğurma rizikosunu en aza indirir. 
* Bol miktarda potasyum ihtiva ettiği için, yüksek tansiyonu düşürür. 
* Ayrıca, böbrek ve safra kesesinden taş düşürmede, ses kısıklığında, bademcik enfeksiyonunda, romatizma rahatsızlıklarının hafifletilmesinde ve emzikli kadınlarda süt gelişini artırmada yararlıdır. Ayrıca sıkılarak elde edilmiş alabaş suyu, öksürüğe ve bronşite iyi gelir. 

Avrupa’da çok tüketiliyor 
Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Bahçe Bitkileri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Ahmet Baklaya, Orta ve Kuzey Avrupa ile Amerika’da yaygın olarak yetiştirilen alabaşın, Türkiye’de, özellikle Karadeniz ve Marmara bölgelerinde de başarı ile üretildiğini belirtiyor. 
Dengeli beslenme için ideal olması sebebiyle İngiltere, Almanya, Belçika ve Hollanda’da bolca tüketilen alabaşın yaprakları salata şeklinde, yumrusu ise çiğ veya pişirilerek, ya da konservesi yapılarak yeniyor. 
Şekli ve tadı biraz şalgama, biraz da turba benzeyen alabaşın yumruları genellikle açık yeşil ve eflatun renginde oluyor. Yumruların büyüklüğü ise 300 gram ile 1 kg arasında değişiyor. Ekildikten sonra, ortalama 45 ile 65 gün arasında hasat edilecek büyüklüğe ulaşan alabaştan, dekar başına 4-8 ton verim alınabiliyor. 
Dikkat: Turpgiller familyasındaki diğer sebzeler gibi, alabaş da bedenin iyot emilimini azaltabiliyor. Haftada 3-4 kezden daha sık yiyen kişilerin, iyotça zengin besinler ve iyotlu tuz almalarında yarar vardır. Özellikle içme suyunun az iyot içerdiği yörelerde bu durum dikkate alınmalıdır. 




10 yorum:

  1. turp mu ki bu ? Alabaş ne olaki tadı nasıl acaba....)Afiyet olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim Naciye Hanım, güzel sorunuz için. hemen yayınımı güncelleyip, gerekli bilgileri paylaştım.
      tadı turba benzetiliyormuş ama ben daha çok beyaz lahana tadı aldım. bizim sevdiğimiz bir sebze oldu. yararlarını okuyunca denemeye değer diye düşünüyorum. sevgilerimle...

      Sil
    2. teşekkürler
      buralarda bulursam kesin deneyeceğim.
      İlginizden dolayı beni mutlu ettiniz....
      hoşçakalın.

      Sil
  2. BENDE TURPMU ACABA DİYECEKTİMKİ...AFİYETLER OLSUN BİLMİYORDUM ÖĞRENDİM ÇOK SAĞOL ŞİFALAR OLSUN İNŞALLAH

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. amin ablam. çok teşekkür ederim güzel yorumun için. sevgiler...

      Sil
  3. Bilmiyordum bende,teşekkür ederim çok faydalı bir post hazırlamışsınız.Salata her derde deva olduğu kadar nefis de gözüküyor afiyet şifa olsun,ellerinize sağlık.Selam ve sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim sevgili Birsen. güzel duana da amin diyorum. tadı benim damak tadıma uyduğu için nefisti diyebilirim. bende sana selam ve sevgilerimi gönderiyorum.

      Sil
  4. ilk kez duydum.şaşırdım hemde merak ettim.pazara gittiğimde özellikle soracağım özellikle eşim için.ne güzel yeni bilgiler tarifler öğrenmek.Rabbim bizlere ne güzellikler bahşetmiş.öldürmeden yok etmeden kıymetini bilebilsek :(
    pazar konusundaki görüşlerine katılıyorum.ne güzel ifade etmişsin.ellerine emeğine sağlık.afiyet olsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gerçekten öyle , bize verilen onca nimetin ne kadar kıymetini biliyoruz, ne kadar şükrediyoruz bilmem. kim bilir daha ne nimetler vardır adını bile bilmediğimiz.
      hemfikir olduğumuz ne çok konu çıkıyor birbirmizi tanımadan bazen şaşıyorum. aslında bir bakıma da bir çok konuda tanıyoruz. seviyorum bu blog dünyasını, buradaki karşılıksız sevgiyi.

      Sil