27 Haziran 2014 Cuma

Panayır Şekeri

                                Rahman ve Rahim olan Allah'ın adıyla,

Ramazan ayı, insanlara yol gösterici, doğrunun ve doğruyu eğriden ayırmanın açık delilleri olarak Kur'an'ın indirildiği aydır. Öyle ise sizden ramazan ayını idrak edenler onda oruç tutsun. Kim o anda hasta veya yolcu olursa (tutamadığı günler sayısınca) başka günlerde kaza etsin. Allah sizin için kolaylık ister, zorluk istemez. Bütün bunlar, sayıyı tamamlamanız ve size doğru yolu göstermesine karşılık, Allah'ı tazim etmeniz, şükretmeniz içindir.                                                                                      Bakara( 2) 1
 Kaynak: http://www.mumsema.com/ramazan-ve-orucun-fazileti/20706-orucla-ilgili-ayetler-ve-hadisler.html                         



                                                                                                                                                        


 

                                                   Panayır Şekeri
   Hatırladınız mı?
  Çocukluğumuzda biz ne çok severdik. Daha panayır günü gelmeden, başlardık arkadaşlarımızla hayalini kurmaya; sen ne alacaksın? Kaçıncı günü gideceksin?
İlk günü gidilmek istenmezdi, daha yeni kuruluyor diye, son günü de gidilmek istenmezdi toplanmaya başlanır diye. En iyisi ikinci gündü. Yine de ilk gün giden çok olurdu. Biz hep ikinci günü. Gelmek bilmezdi o ikinci gün. Şimdi bir çok çocuğun bilmediği bir duygu sabır. Aylarca beklerdik, hatta tam bir yıl boyunca beklerdik o bir gün için. Panayır kurulsun, panayır şekeri alalım, panayır yüzüğü alalım, luna parkına gidelim. Genç kızlar düğünlerde çalmak için iyisinden toprak darbuka alsınlar. Eskiden topraktan vardı rengarenk, kırmızı mavi süslü süslü. Erkek çocukları da çakı almanın hevesinde.
    Panayır dönüşü çeşme başı muhabbetleri.  Bu gün gibi gözümün önünde. Ne mutlu olurduk, ne mutlu konuşurduk, aldıklarımızı, alamadıklarımızı, gördüklerimizi anlata anlata bitiremezdik. Daha da küçükken, boynumuza taktığımız panayır şekerlerini kıyamaya kıyamaya yerdik. “Çocuk ve şeker” herhalde bir çocuğa verilebilecek en güzel hediye. Hele de yıllar yıllar  önce.

 Bir önceki yayınımda paylaşmıştım, bir kültürümüzü hatırlatacağım diye.
   Panayırı; çocukluğu küçük yerlerde ve köylerde geçmiş, yaşı  otuz beşin üzerinde olan herkes biliyordur. Panayır şekeri ise benim bildiğim kadarı ile Trakya ‘ da var. Başka yerlerde de varsa bilmek isterim doğrusu.
   Şimdi yok panayırlar eskiden olduğu gibi. Ben en son sanırım 91 yılında gitmiştim. Bizim ilçemizde birkaç dağınık tezgahla kurulan son panayırdı. Çocukluğumdaki halinden çok uzak, yıllarca aradan sonra kurulmuş ve ilgi görememiş son panayır.
 Geçtiğimiz eylülde annem ve babam araştırdılar; Edirne Pehlivan köyde hala bir panayır kurulduğunu öğrenip, gittiler.
   Ve bu panayır şekerlerini bulmuşlar. Zaten giderken de babam “size panayır şekeri bulup,  almak istiyorum” demişti. Ta kendi çocukluğundan kalan, 55- 60 yıl öncesinden kalan şekerleri. Vizeli bir şekerci kalmış yapan .Bilenler bilir, o kadar eski yani şekerlerimiz. Ben her ne kadar modern hayatın içinde yaşamayı sevsem de, eskilerden, geleneklerden bir türlü kopamıyorum. Seviyorum, geçmişe götüren, anıları canlandıran küçük hatıralıkları…










     
Peki ya delik parayı hatırladınız mı ? Eskiler deyince aklıma geldi, çıkarıp onu da bir fotoğraflamak istedim. Mutlaka kullananlar vardır. 48 ve 49 yıllarına aitler.















                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               



    Dün 41 yaşımı bitirip 42 yaşıma bastığım doğum günümdü. Rabbime sonsuz şükürler olsun yaşattığı her gün ve verdiği her nimeti için. İyi ki doğmuşum, iyi ki ben olmuşum. Çok güzel bir doğum günü geçirdim. Canım kardeşim Oktayım ve güzel gelinim Havvam, bir sürü hediyenin yanında bu pastayı da getirmişlerdi. Güzellerim de çok güzel bir pasta hazırlamıştı annelerine, bu akşam da onu keseceğiz nasip olursa. Anlayacağınız yaş büyüdükçe kutlamalar da artıyor.

Hayırlı bir Ramazan geçirmeyi diliyorum, Rabbim ibadetlerimizi kabul etsin ve bizlere kolaylık göstersin, inşeALLAH amin. Hayırlı Cumalar...

                                             Sevgiyle Kalın...

20 yorum:

  1. mutlu mutlu yıllar ... doğum günün kutlu olsun.... panayır şekerini ilk defa duydum :) hayırlı bir ramazan geçirmeniz dileğiyle ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim sevgili Neslihan. ben de senin ve ailenin çok hayırlı bir ramazan geçirmenizi dilerim. sevgiler...

      Sil
  2. Ben de Ekimde 43 olacağım, akran sayılırız ;) Ama bak bu panayır şekerini ilk senden duydum, okurken çocukluğundaki heyecanı duydum, ne güzel anlatmışsın Özlem :) az olan kıymetli her zaman, ulaşmak için çaba sarf etmek, beklemek kıymetli yapıyordu güzel şeyleri...
    Doğum günün kutlu olsun canım, nice güzel yaşların olsun sağlıkla ve mutlulukla, elbette tüm sevdiklerinle...
    Kutluyorum Ramazanını da ayrıca, hayırla, güzelliklerle dolu olsun, sevgiler çok...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel duana amin.ben de şimdiden sana mutlu yıllar dileyeyim Esenciğim. panayır şekeri dediğim gibi Trakya ya özgü, burada bulunmadıysan bilmiyorsundur. eskilerin az ve öz olan her şeyinin tadı da kıymeti de başkaydı gerçekten. çok çok teşekkür ederim, Nehir ve Denize sevgiler...

      Sil
  3. Hayırlı Ramazanlar ile başlayıp nice sağlıklı, huzurlu yıllar ile devam etmek istiyorum.
    Hiç bilmiyorum ben onları :)) 86 yılında Türkiye'ye geldik. İzmit'e yerleştik. Buralarda hiç panayır yoktu. Çok duyardım geredeli komşulardan orada da kurulurmuş. Nasılda ballandıra ballandıra anlatırlardı. Çocuktum içim giderdi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim güzel dileklerin için. küçük yerlerin beklentisiydi panayır sevgili Gülay. düğün tarihleri bile panayırdan önce veya panayırdan sonra diye konuşulurdu. alışverişler, gezmeler, yılın yorgunluğunun atılması hep panayırda olurdu. tahmin edebiliyorum komşularının heyecanını. sevgi ve selamlarımla ...

      Sil
  4. NİCE RAMAZANLARA İNŞALLAH ...NE GÜZEL BİR ÖVGÜLÜ ANLATIM SANKİ GEZDİRDİN BİZLERE :))DOĞUM GÜNÜN KUTLU OLSUN...SAĞLIKLA UZUN YILLARA

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. amin, ablam çok teşekkür ederim.güzel yorumun mutlu etti. selamlarımla...

      Sil
  5. Doğum gününuz kutlu olsun. Sevdiklerinizle birlikte hayırlı sağlıklı uzun ömür dilerim. Hayırlı ramazanlar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim sevgili Fatma. amin. selam ve sevgiler benden sana...

      Sil
  6. Hayırlı Ramazanlar size de.Doğum gününüz kutlu olsun,hayırlı sağlıklı ömürler diliyorum.Akranız:)Panayır hiç görmedim,şekerleri paylaşmanız güzel olmuş bilmiyordum panayır şekerini.Delikli paralardan bende de var ,eskiye geleneklere bağlılıktan bende vazgeçemiyorum.Selam ve sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim sevgili Biresen, amin. daha bilen yok panayır şekerini, bilen olur diye düşünüyordum. o delikli paralardan yine olsa ne güzel olur değil mi :)) bende de selam ve sevgiler...

      Sil
  7. Malesef ben ne panayır şekerini nede delik parayı hatırlamıyorum ama bir solukta keyifle okudum eskiler bambaşka güzel dediğiniz gibi modern hayta ne kadar alışsakta eskilerdende kopamıyoruz.
    Ne güzel yeni yaşınızda sevdiklerinizle beraber geçirmişsiniz okuyunca acaba benim kuzucuklarda bir gün büyüyecek ve eşleriyle banada geleceklermi diye geçirdim içimden.
    sizin adınıza çok sevindim hayırlı huzurlu ve mutlu nice nice nice yıllarınız olsun sevdiklerinizle beraber.
    Hayırlı bereketli ramazanlar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim güzel yorumun için. eskilerin tadı da özlemi de hep başka. ben de hep düşünürüm bir çocuklarımızda eskiler eskiler diyecek mi bizim gibi. yavrularına da sana da hayal ettiğin gibi bir gelecek dilerim amin. sevgilerimle...

      Sil
  8. Mutlu bir yıl ve huzurla geçecek ramazan diliyorum. Nice güzel yaşlara:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim, çok sağ olasın. sevgiler...

      Sil
  9. mutlu yıllar kardeşim iyiki doğdun,nice mutlu senelere sevdiklerinle gir inşallah,,,
    canım ya şu panayır şekerlerini hiç bilmiyorum ama delikli paralardan çokça gördüm rahmetli babacığım bulup bulup gelirdi nerden alırsa anacığımda koleksyon yapmıştı hala çıkarır bakarız arada eskileri ydederiz nerelere gitttim sayende,hayırlı ramazanlar kardeşim,sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim Ayşegülcüğüm. rahmetli babacığın kıymetini biliyormuş ki arayıp bulup toplamış onları ve size ne güzel bir hatıra bırakmış bak bana da kendisine rahmet okumak nasip oldu. güzel anılarını hatırlattığım için ayrıca mutlu oldum. selam ve sevgilerimle...

      Sil
  10. ne kadar keyif alarak okudum.
    önce doğum gününü kutlamak istiyorum.iyi ki doğdun özlemciğim.sana sağlıkla sevdiklerinle ve daima gülümsemeyle geçecek uzuuun yıllar diliyorum.
    panayır şekerini ilk kez duydum ve sevdim hikayesini.ne güzel anlatmışsın.sana katılıyorum sahip çıkmalıyız değerlerimize.ama zorlu bir yolculuk bu bilesin :)

    YanıtlaSil
  11. çok çok teşekkür ederim, güzel dileklerinize çok mutlu oldum.
    panayır şekerini bilen olmadı.
    aslında çok eskiden kalma, benim annemin babamın, amcalarımın halamın çocukluğundan kalma. ya bilenler okumadı ya da sadece bizim oralarda biliniyor,
    bu yol gerçekten çok zor biliyorum ama yapabildiğim kadar geçmişle bağlarımızı tutmak ve hep çocuklarıma , çocuklara hatırlatmak istiyorum. dünyanın hızlı gelişim ve değişimini bazen sevmiyorum.
    tekrar teşekkürler, sevgilerimle...

    YanıtlaSil